пʼятницю, 26 лютого 2016 р.

Старовинні та обрядові пісні Полтавщини

Українська народна пісенність – дорогоцінне надбання народу, невянуча окраса його духовної культури.
  Українська народна пісня – знана й шанована в усьому світі. Один з перших збирачів народної пісні М. Максимович зазначав, що в українських піснях звучить душа українського народу і нерідко – його істинна історія. Високу оцінку нашій пісенності дали сотні діячів культури різних народів. Наприклад, Лев Толстой таку глибоку й містку оцінку нашій національній скарбниці: „ Ніякий інший народ не виявив себе в піснях так яскраво й гарно, як народ український ”. „ Щасливі ви, народилися серед народу з багатою душею, народу, що вміє так відчувати свої радощі і так чудово виливати свої думи, свої мрії, свої чуття заповітні. Хто має таку пісню, тому нічого жахатись за свою будучність. Його час не за горами. Вірите чи ні, що ні одного народу простих пісень я не люблю так, як вашого. Під їх музику я душею спочиваю. Стільки в них краси і грації, стільки дужого, молодого чуття й сили ”.
  Увесь вік людину супроводять пісні – „ від колиски до могили, бо нема такої значної події в житті народу, нема такого людського почуття, яке б не озвалося в українській пісні чи ніжністю струни, чи рокотом грому ”, - говорив М. Стельмах. Народні пісні є вагомим внеском України в загальнослов’янську й світову художню творчість. Незліченне й різноманітне їхнє багатство. Вважають, що тільки цих творів записано понад дві тисячі.
  Пісні породжувались подіями та явищами суспільного життя, громадського й родинного побуту, трудовою діяльністю, боротьбою проти іноземних загарбників, національного та соціального гноблення і палкою любов’ю до Вітчизни. У народній пісні майже немає розповідної основи, уся увага зосереджена на відтворенні внутрішнього світу людини        ( психічного стану, думок, бажань, надій, страждань і т. ін. ).
Обрядові пісні — це пісні, які виконувались під час різних народних свят та обрядів. Ці пісні тісно зв'язані з язичницькими віруваннями. Слов'яни вірили в сили природи, в духів природи та вважали, що обрядовими піснями можуть вплинути на них та примусити їх діяти в бажаному напрямку.
Обрядова поезія дуже тісно зв'язана з працею людини, з родинним побутом та з народним календарем. У різні пори року виконувались різні обрядові (календарно-обрядові пісні). Ці пісні повинні були забезпечити успіхи в господарюванні, добрий урожай, щастя в родинному житті. Наприклад: на сільських майданах і галявинах співали веснянки і гаївки, під час Зелених свят — русальні пісні, на Івана Купала — купальські пісні. По закінченню жнив, люди співали жниварські пісні, славлячи землю за те, що дала їм гарний урожай. Під час зимового сонцестояння виконували сонцесяйні пісні.
Пізніше календарно-обрядові пісні поступово втрачали зв'язок з давніми обрядами, почали підпорядковуватись християнським святам. Надзвичайної популярності в народі набули колядки та щедрівки. Ці пісні приурочувались до основних свят зимового циклу: колядки — до Різдва (7 січня), щедрівки — до Нового Року (за старим календарем 14 січня).
 Весільні пісні — пісні, що супроводжують весільні обряди, пояснюють їх зміст і значення, прославляють молодих та їх батьків.
У весільних піснях ідеться і про свах, і про подруг нареченої, світилок, бояр і боярок, старост і дружків. Співають весільних пісень тільки жінки. Це переважно хори, діалоги. Весільними піснями супроводжується замішування короваю, розплітання коси молодої, одягання на неї очіпка. Чоловіки у формі діалогів і монологів беруть участь у найдраматичніших епізодах обряду — під час нападу бояр, викупу нареченої. Святкуючи перезву, родичі молодої після першої шлюбної ночі йдуть або їдуть з відповідними обрядовими піснями на частування до хати молодого.
Ось, які весільні пісні співали у селі Великі Сорочинці, Миргородського району, Полтавської області, які записані у 2009року членами гуртка «Берегиня» у Мухи Марії Миколаївни 1929 року народження та Артюх Катерини Пилипівни 1932 року народження. Ідуть запрошувати на весілля, до перших батьків. Молодий до молодої батьків, а молода до його батьків.

Співають.  Капає дощик із неба, чого, кому треба
                   Зеленого зілля просимо на весілля.
                   Лотоками, лотоками, вода йде
                   Наша Ольгушка з дружками йде
                   А ви людоньки вороги, не переходьте дороги
                   Нехай перейде чоловік, щоб був молодим довгий вік.
                   Були ми в свекрухи та їли пампухи
                   Хоч вони й яшненькі  та дуже смачненькі.
Я у світі 3 клас
Тема. Людські чесноти: делікатність.
Цілі:1) дати поняття про делікатність, сформулювати правила делікатної поведінки людини;
2) продовжити роботу з узагальнення уявлень і досвіду учнів про чесноти людини;
3) формувати бажання поводитися ввічливо, делікатно, бути добрим, щедрим
засуджувати зло, грубість;
4) вчити аналізувати свої і чужі вчинки, давати їм правильну оцінку;
5) розвивати оздоровчі навички шляхом використання профілактичних вправ, що знімають втому.
Обладнання: запис пісні «Якщо добрий ти» (муз. В.Шаїнського, сл. М.Ентіна); малюнок доброї феї, скринька з дарами доброти; 4 картки для групової роботи; 2 картки з індивідуальним завданням; аркуші паперу для тесту.
 
                                                                                            Хід уроку


І. Повторення вивченого на минулому уроці.
Організаційний момент.
— Урок почнемо з пісні «Якщо добрий ти» (лунає пісня в запису, діти виконують її з рухами). Тепер сідаєте за парти. Пісенька нагадала нам людську чесноту, про яку ми говорили минулого уроку. Підкажіть мені, як вона називається. (Доброта).
Двоє учнів зараз готуватимуть за домашнім завданням усні відповіді на запитання за картками. Уважно читайте запитання. На підготовку 4 хвилини.
Картка № 1
1. Що таке добро?
2. Що означає бути добрим?
3. Навести приклади ситуацій з життя нашого класу, де діти повелися добре.

Мої учні




Математика 3 клас
Тема: Одиниця вимірювання маси – тонна. Співвідношення між одиницями вимірювання маси. Задачі на зведення до одиниці.
Мета: Створити умови для ознайомлення з новою одиницею маси – тонною; установити співвідношення між тонною, кілограмом і центнером; формувати вміння розв’язувати задачі на зведення до одиниці ( першого виду); вдосконалювати обчислювальні навички; розвивати логічне мислення, творчі здібності; виховувати старанність.
Обладнання: роздатковий матеріал, малюнки, демонстраційний матеріал, музичний супровід.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Вчитель: Вже дзвінок нам дав сигнал
Працювати час настав.
Тож і ми часу не гаймо,
Працювати починаймо.

Любі, діти, у наш клас
Завітали гості щирі.
Привітайте в добрий час
Гостей посмішкою й миром.

Учні: Ми вам раді, люди добрі!
І вітаєм щиро вас.
І запрошуєм ласкаво
На урок у третій клас.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
-Сьогодні ми вирушаємо у подорож від острова «Добрих Надій» до острова « Міцних Знань» на кораблі. На нашому шляху будуть зустрічатись різні перешкоди, але саме від ваших знань, умінь, навичок і творчості залежатиме доберетесь ви до острова чи ні.
-Розпочати урок я пропоную із знайомства з тими завданнями, які чекають на вас:
1.Гра « Інтрига».
2.Хвилинка каліграфії.

Урок Узагальнення за темою "Іменник" 3клас

Тема: Узагальнення за темою «Іменник».
Урок-гра «До іменника на гостину»
Мета
: закріпити та узагальнити знання учнів про іменник,його граматичні ознаки; вдосконалювати вміння розпізнавати іменники в тексті серед інших частин мови; розвивати спостережливість за мовними явищами, зв’язне мовлення,творче мислення; виховувати любов до рідної країни та її мови.
Обладнання: презентація, картки для індивідуальної роботи, предметні малюнки,роздатковий матеріал
Інтерактивні технології: «Карусель», «Робота в парі», «Мозковий штурм», «Мікрофон»
Тип уроку:
 
узагальнення і систематизація знань, умінь і навичок
Форма уроку: урок-гра
                                               Хід уроку
І.Організаційний момент
На уроці підсумковім
Треба дружно працювати.
Щоб змогли на всі питання
Відповіді повні дати.

Вчитель.
-Діти,розпочнемо наш урок,переглянувши фрагмент мультфільму,який ви добре знаєте.
( Перегляд фрагменту мультфільму «Вінні-Пух і всі,всі,всі).
-Скажіть,будь ласка,куди поспішали ведмедик з поросятком?( В гості на день народження до віслюка.)
 
ІІ.Оголошення теми уроку
Актуалізація опорних знань

-Діти,ви любите ходити у гості?
-Сьогодні ми також підемо в гості до іменника на гостину.( Слайд 1)
Перш,ніж вирушити,давайте пригадаємо правила поведінки у гостях. Вам потрібно було підготувати народні прислів’я і приказки про гостини.
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
(Учні зачитують підібрані прислів’я та приказки).(Слайд 2).
Діти.
-Веселий гість - дому радість.
-В чужому домі не будь примітливий,а будь привітливий.
-Який гість,такий і калач.
-Гостя по одежі стрічають,а по розуму проводжають.
-Чим хата багата,тим гостям рада.
-Яке частування,таке й дякування.
-Невчасні гості гірше від татарів.

Мій клас





Формування творчих здібностей учнів початкових класів шляхом використання інноваційних технологій

Селещинська ЗОШ І-ІІІ ступенів
Машівський районний  методичний кабінет





Опис досвіду роботи учителя початкових класів
Тертичної В.В.




Формування творчих здібностей учнів початкових класів шляхом використання інноваційних технологій

                                            
                                          
               


Селещина - 2016 р.

Може, маленька дитина повторює те,
що було вже зроблено, створено іншими людьми,
але якщо це діяння – плід її власних зусиль, - вона творець;
її розумова діяльність – творчість.
 В. О. Сухомлинський
             Обґрунтування актуальності досвіду, його практична значимість
        Проблема розвитку творчих здібностей молодших школярів становить  фундамент процесу навчання, є «вічною» педагогічною проблемою, яка з плином часу не втрачає своєї актуальності, потребуючи пильної уваги і постійного подальшого розвитку. Саме сьогодні перед освітнім процесом постає завдання - виховання творчої особистості, починаючи з початкової школи.  У Законі України «Про освіту» проголошено: «Метою освіти є всебічний розвиток людини як особистості та найвищої цінності суспільства, розвиток її талантів, розумових та фізичних здібностей, виховання високих моральних якостей, формування громадян, здатних до свідомого суспільного вибору.»  В якості провідної проблеми педагогічної діяльності визначено «Формування творчих  здібностей учнів початкових класів шляхом використання інноваційних технологій». 
           Одним із шляхів вирішення зазначеної проблеми є використання інноваційних освітніх технологій, спрямованих на розвиток творчих здібностей учнів (на всебічний особистісний розвиток учнів).У цьому полягає практична значимість досвіду.
        Мета дослідження: виявити та науково обґрунтувати організаційно-педагогічні умови розвитку творчих здібностей молодших школярів у навчально – виховному процесі.
       Об'єкт дослідження: розвиток творчих здібностей молодших школярів.
       Предмет дослідження: процес розвитку творчих здібностей молодших школярів.